• 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Upgrade van 1 fase naar 3 fase laden (AC) en laadtijden

#1
Hallo,
Is er iemand die weet wat deze upgrade zou moeten kosten ?
Weet iemand specialisten op EV gebied, kan zelf niet veel vinden op i-net.


Enige toelichting op mijn vraag:
De 1e generatie i3 heeft een wisselstroom lader op 1 fase, 1 gelijkrichter in de auto dus.
Nieuwere generaties hebben een wisselstroom lader op 3 fase, 3 gelijkrichters in de auto. 
Geef er geen garantie op maar voorzover ik artikeltjes heb gelezen zijn alle i3 modellen met de 33KW(94Ah) en 42KW(120Ah) uitgevoerd met 3 fase wisselstroom lader.

Nu begrijp je het waarschijnlijk al, met een 3 fase lader in de auto kan je dus met de juiste laadpaal 3 keer zo snel laden.
Ik heb dus een 1e generatie auto en ben benieuwd of er een upgrade van 1 fase naar 3 fase lader op de auto mogelijk is en wat de bijbehorende kosten dan zijn.

Ja snelladers bestaan ook maar zijn publiek slechts beperkt aanwezig enkel langs de snelweg. 
Dit zijn gelijkstroom laders van zo'n 30K Euro per stuk heb ik begrepen en naast dat de prijs niet gangbaar is voor thuisgebruik vragen deze ook vast wel wat vermogen van het elektriciteitsnet welke de gemiddelde EV rijder niet tot haar/zijn beschikking heeft.


Toelichting en wat voorbeelden betreft oplaad mogelijkheden (niet snelladen).
Vele woningen in NL hebben een 3 fase aansluiting afgezekerd op 3 X 25A.
Het is mogelijk om bij het energie bedrijf een zwaardere aansluiting aan te vragen bv 3 X 35A maar dan gaan je vastrecht kosten ook wel stevig omhoog.

Er zijn ook vele woningen met een 1 fase aansluiting van 35A.

Hoe herken ik of ik een 1 of 3 fase huisaansluiting heb ?
Kijk in de meterkast waar de stroomkabel van het energie bedrijf binnenkomt en volg deze, als 1e kom je de hoofdstop(pen) tegen. Heb je 1 hoofdstop dan heb je een 1 fase huisaansluiting, heb je 3 hoofdstoppen dan heb je een 3 fase huisaansluiting.

*In alle rekenvoorbeelden hieronder heb ik geen rekening gehouden met de 'normale' stroom verbruikers in huis, het kan theoretisch zo zijn dat je teveel vebruikers op 1 hoofddstop aangesloten hebt zitten en als je deze dan tegelijkertijd aanzet en je auto gaat opladen je hoofdstop er uitklapt.
Denk aan wasmachines, wasdrogers, waterkokers, strijkijzers, etc.

*Alle hieronder berekende laadtijden zijn gebaseerd op de 22KW-60Ah versie van de i3, de grotere accu paketten vragen logischerwijs meer laadtijd maar je kunt de sommetjes eenvoudig aanpassen voor jezelf.


Woonhuis 3 fase 25A met 1 fase lader in de auto
Elke groep in de meterkast is max 16A
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 16A = 3.7KW (3680 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 3.7 = 6 uur.

Woonhuis 3 fase 25A met 3 fase lader in de auto
Elke groep in de meterkast is max 16A
De auto kan op 3 fase laden dus een thuislader kan maximaal 3 X 230V X 16A = 11KW (11040 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 3 X 22 : 3.7 = 2 uur.

Woonhuis 1 fase 35A met 1 fase lader in de auto
Je kunt een aparte groep (laten) installeren tbv je thuislader van 16A, 20A of 25A (weet niet precies wat hier de regels elektrotechniek zijn betreft de max waarde van een groep of 20A of 25A wel/niet mag).
Bij een 16A groep
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 16A = 3.7KW (3680 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 3.7 = 6 uur.
Bij een 20A groep
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 20A = 4.6KW (4600 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 4.6 = 4.8 uur.
Bij een 25A groep
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 25A = 5.7KW (5750 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 5.7 = 3.9 uur.

Woonhuis 1 fase 35A met 3 fase lader in de auto
Dit is gelijk aan 'Woonhuis 1 fase 35A met 1 fase lader in de auto' omdat je maar 1 fase in je woonhuis hebt kan je geen 3 fase laadpaal aansluiten.


Openbare laadpalen (geen snelladers):
11KW of 22KW met 1 fase lader in de auto,
Hier ben je meestal in het nadeel omdat het (denk ik) 3 fase laders betreft en kan je slechts 1/3 van de opgegeven waarde laden

11KW of 22KW met 3 fase lader in de auto,
Hier kan je de opgegeven waarde laden


MvG,
Huub
Antwoord

#2
(11-02-2019, 01:27 AM)hlaan schreef: Hallo,
Is er iemand die weet wat deze upgrade zou moeten kosten ?
Weet iemand specialisten op EV gebied, kan zelf niet veel vinden op i-net.


Enige toelichting op mijn vraag:
De 1e generatie i3 heeft een wisselstroom lader op 1 fase, 1 gelijkrichter in de auto dus.
Nieuwere generaties hebben een wisselstroom lader op 3 fase, 3 gelijkrichters in de auto. 
Geef er geen garantie op maar voorzover ik artikeltjes heb gelezen zijn alle i3 modellen met de 33KW(94Ah) en 42KW(120Ah) uitgevoerd met 3 fase wisselstroom lader.

Nu begrijp je het waarschijnlijk al, met een 3 fase lader in de auto kan je dus met de juiste laadpaal 3 keer zo snel laden.
Ik heb dus een 1e generatie auto en ben benieuwd of er een upgrade van 1 fase naar 3 fase lader op de auto mogelijk is en wat de bijbehorende kosten dan zijn.

Ja snelladers bestaan ook maar zijn publiek slechts beperkt aanwezig enkel langs de snelweg. 
Dit zijn gelijkstroom laders van zo'n 30K Euro per stuk heb ik begrepen en naast dat de prijs niet gangbaar is voor thuisgebruik vragen deze ook vast wel wat vermogen van het elektriciteitsnet welke de gemiddelde EV rijder niet tot haar/zijn beschikking heeft.


Toelichting en wat voorbeelden betreft oplaad mogelijkheden (niet snelladen).
Vele woningen in NL hebben een 3 fase aansluiting afgezekerd op 3 X 25A.
Het is mogelijk om bij het energie bedrijf een zwaardere aansluiting aan te vragen bv 3 X 35A maar dan gaan je vastrecht kosten ook wel stevig omhoog.

Er zijn ook vele woningen met een 1 fase aansluiting van 35A.

Hoe herken ik of ik een 1 of 3 fase huisaansluiting heb ?
Kijk in de meterkast waar de stroomkabel van het energie bedrijf binnenkomt en volg deze, als 1e kom je de hoofdstop(pen) tegen. Heb je 1 hoofdstop dan heb je een 1 fase huisaansluiting, heb je 3 hoofdstoppen dan heb je een 3 fase huisaansluiting.

*In alle rekenvoorbeelden hieronder heb ik geen rekening gehouden met de 'normale' stroom verbruikers in huis, het kan theoretisch zo zijn dat je teveel vebruikers op 1 hoofddstop aangesloten hebt zitten en als je deze dan tegelijkertijd aanzet en je auto gaat opladen je hoofdstop er uitklapt.
Denk aan wasmachines, wasdrogers, waterkokers, strijkijzers, etc.

*Alle hieronder berekende laadtijden zijn gebaseerd op de 22KW-60Ah versie van de i3, de grotere accu paketten vragen logischerwijs meer laadtijd maar je kunt de sommetjes eenvoudig aanpassen voor jezelf.


Woonhuis 3 fase 25A met 1 fase lader in de auto
Elke groep in de meterkast is max 16A
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 16A = 3.7KW (3680 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 3.7 = 6 uur.

Woonhuis 3 fase 25A met 3 fase lader in de auto
Elke groep in de meterkast is max 16A
De auto kan op 3 fase laden dus een thuislader kan maximaal 3 X 230V X 16A = 11KW (11040 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 3 X 22 : 3.7 = 2 uur.

Woonhuis 1 fase 35A met 1 fase lader in de auto
Je kunt een aparte groep (laten) installeren tbv je thuislader van 16A, 20A of 25A (weet niet precies wat hier de regels elektrotechniek zijn betreft de max waarde van een groep of 20A of 25A wel/niet mag).
Bij een 16A groep
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 16A = 3.7KW (3680 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 3.7 = 6 uur.
Bij een 20A groep
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 20A = 4.6KW (4600 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 4.6 = 4.8 uur.
Bij een 25A groep
De auto kan op 1 fase laden dus een thuislader kan maximaal 1 X 230V X 25A = 5.7KW (5750 Watt) per uur laden.
Een theoretische lege accu van 22KW helemaal opladen kost dus 1 X 22 : 5.7 = 3.9 uur.

Woonhuis 1 fase 35A met 3 fase lader in de auto
Dit is gelijk aan 'Woonhuis 1 fase 35A met 1 fase lader in de auto' omdat je maar 1 fase in je woonhuis hebt kan je geen 3 fase laadpaal aansluiten.


Openbare laadpalen (geen snelladers):
11KW of 22KW met 1 fase lader in de auto,
Hier ben je meestal in het nadeel omdat het (denk ik) 3 fase laders betreft en kan je slechts 1/3 van de opgegeven waarde laden

11KW of 22KW met 3 fase lader in de auto,
Hier kan je de opgegeven waarde laden


MvG,
Huub

ik ben nog niemand tegengekomen die dit gedaan heeft.. 

Sterker nog, op het duitse forum waarbij iemand de 22kw heeft laten vervangen door een 33kw heeft deze gewoon de 1 fase 'lader'  laten zitten. 

Mocht je vastlopen in je quest dan is het wellicht zinvol om te kijken naar een " versnelde DC"  lader want deze beginnen ook langszaam in prijs te zakken.. 
ik meen iets van 6.000 euro voor een 10kwh DC lader..
Antwoord


Digg   Delicious   Reddit   Facebook   Twitter   StumbleUpon  


Gebruikers die dit topic lezen:
1 gast(en)